شاخص های امامت در تفکر شیعی
70 بازدید
محل نشر: بازتاب اندیشه » خرداد 1385 - شماره 74 » (8 صفحه - از 88 تا 95)
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
چکیده: نویسنده محترم در نقد مقاله «بازخوانى امامت در پرتو نهضت حسینى» بیان مى‏کند که، علم غیب را متکلمان برجسته شیعه جزو اوصاف لازم امام دانسته‏اند و چنان واژه عصمت در روایات در مورد ائمه اطهار علیهم‏السلام بکار نرفته است. هر چند مضمون آن در روایات وجود دارد. امامت، یکى از آموزه‏هاى مهم اسلامى است. اگر دیگر مذاهب اسلامى، امامت را از واجبات فقهى مى‏دانند، شیعه آن‏را از اصول اعتقادى مى‏شمارد. اجراى احکام و حدود اسلامى، برقرارى امنیت و گسترش عدالت و دفاع از کیان اسلام و مسلمین، از مهم‏ترین اهداف امامت و مسئولیت‏هاى امام است، که شیعه و اهل سنت بر آنها توافق دارند. اما شیعه، علاوه بر امور یاد شده، تبیین معارف و احکام اسلامى و صیانت فکرى و معنوى اصول و فروع اسلامى را نیز از اهداف امامت و رسالت‏هاى امام مى‏شمارد و بلکه آن‏را مهم‏ترین فلسفه امامت مى‏داند. بدیهى است که تحقق این آرمان به صورت مطلوب، بدون برخوردارى امام از علم کامل نسبت به معارف و احکام اسلامى و عصمت علمى و عملى او امکان‏پذیر نخواهد بود. از سوى دیگر، عصمت و علم کامل به شریعت، از صفات درونى است و تشخیص آن براى افراد، از طریق متعارف ممکن نیست؛ بدین جهت راه تعیین امام، منحصر در نص شرعى است و نص شرعى نیز متفرع بر نصب الاهى مى‏باشد.
آدرس اینترنتی